Om skolen

Roskilde Private Skole blev oprettet i 1948 og blev i august 1968 overtaget af Syvende dags Adventistkirken. I 1972 blev skolen en selvejende institution. I Danmark findes 6 selvejende søsterskoler og en kostskole med efterskole og gymnasium.

Vi lægger vægt på det kristne livssyn, som danner grundlag for undervisningen, og for, hvordan elever og lærere omgås hinanden.

Vi ønsker at skabe et trygt miljø for børnene og lægger vægt på at børnene lærer at respektere hinandens forskelligheder.

Vi accepterer ikke dårligt sprog og mobning.

I undervisningen lægger vi vægt på:

• Et højt fagligt niveau
  • Tid til den enkelte elev
  • Lav klassekvotient
  • Undervisningsdifferentiering
  • Rum for kreativitet

For at blive elev på Roskilde Private Skole behøver man ikke selv at have en bestemt livsholdning, men det forventes, at man respekterer skolens og kammeraternes holdninger.

Alle er således velkomne hos os.

Målsætning

Vi ønsker at give eleverne en glad og tryg skolegang inden for de rammer, som gælder for frie grundskoler. Det betyder, at skolen tilbyder en undervisning, der har til formål:

• at give eleverne en uddannelse baseret på kristne værdier og holdninger
  • at udvikle personlige egenskaber hos eleverne, der gør dem i stand til at leve i en foranderlig verden
  • at udvikle elevernes personlige ansvarsfølelse og næstekærlighed
  • at skabe en tryg ramme i hverdagen
  • at give eleverne medansvar for overskuelige mål i undervisningen
  • at give elever og forældre mulighed for medleven i skolens dagligdag og aktiviteter
  • at sikre det bedst mulige samarbejde mellem hjem og skole om det enkelte barns skolegang og pasning

Værdigrundlag

Skolen har sin rod i den protestantiske frikirke Adventistkirken og bygger derfor på det kristne livssyn. Det betyder, at skolen anser alle mennesker for værdifulde, uanset baggrund. Skolen finder det vigtigt, at eleverne udvikler et positivt menneskesyn baseret på kristne værdier.

Undervisningen lægger vægt på at udvikle og styrke følgende værdier:

• faglige, sociale og kreative evner
  • åndsfrihed, ligeværd og demokrati
  • personlig ansvarsfølelese og respekt for andre

Gennem et nært samarbejde mellem elever, lærere og forældre ønsker skolen at sikre sig, at skolens mål og værdier afspejler sig i undervisningen.

Undervisning

Roskilde Private Skole skal som en fri, privat grundskole give en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Roskilde Private Skole følger folkeskolens mål- og fagbeskrivelser i forenklede fælles mål. Det gælder både slut- og delmål samt undervisningsplaner.

Roskilde Private Skoles kristne værdigrundlag opfyldes ved at den enkelte lærer inden for rammerne af forenklede fælles mål sætter sit personlige præg på undervisningens indhold og metode, således at eleven oplever kristne værdier hver dag.

Undtaget er begyndelsestidspunktet for faget tysk, hvor vore elever først har faget fra 6. klassetrin, men de når frem til målene for 9. klasse, da vi giver dem ekstra lektioner i 9. klasse.